Menopavza

Menopavza je zadnja menstruacija in je posledica naravnega procesa usihanja delovanja jajčnikov. Nastop menopavze določamo za nazaj, ko ženska najmanj eno leto ni imela menstruacije. Naravna menopavza lahko nastopi že po 40. letu starosti, v povprečju pa ženske menstruacijo izgubijo pri 52 letih. Če menopavza nastopi pred 40. letom, govorimo o “prezgodnji”, pred 45. letom pa o “zgodnji” menopavzi. Kadar je trajna izguba menstruacije posledica operacije na rodilih, obsevanja ali kemoterapije, gre za t. i. “z zdravljenjem povzročeno” ali iatrogeno menopavzo.

 

Težave

Že nekaj let pred zadnjo menstruacijo, to obdobje lahko traja od nekaj do več kakor deset let, jajčnika ustvarjata vedno manj spolnih hormonov. Ni nujno, da ima ženska težave, vendar raziskave kažejo, da se jih večina sooča z bolj ali manj izraženimi simptomi. Pojavljajo se lahko motnje menstruacijskega ciklusa, dolžina menstruacijskega ciklusa se lahko skrajša za nekaj dni, nato se lahko podaljšuje. Menstruacijske krvavitve lahko postanejo močnejše ali šibkejše, daljše ali krajše. Pri nekaterih ženskah menopavza nastopi naenkrat. Čeprav plodnost v tem obdobju upada, je zanositev še vedno mogoča, zato je preprečevanje neželene nosečnosti potrebno še leto dni po menopavzi. Hkrati z motnjami ciklusa ali pozneje se lahko pojavijo zgodnji perimenopavzni simptomi. Med najbolj znane težave spadajo t. i. oblivi vročine (“valunge”): navali krvi, predvsem v glavo in vrat, z rdečico in občutkom vročice, ki se lahko pojavljajo tudi več kakor desetkrat na dan. Drugi simptomi so še: nočno znojenje, vrtoglavica, nespečnost, glavobol, utrujenost, razbijanje srca, tiščanje pri srcu, bolečine v želodcu, motnje razpoloženja (potrtost, razdražljivost, zaskrbljenost …), motnje koncentracije in manjša želja po spolnih odnosih. Pozneje, ob ali po menopavzi, se pojavljajo tudi pozni simptomi težav v meni – suha koža, izpadanje las, bolečine v kosteh in sklepih, suha nožnica in bolečine ob spolnih odnosih.

Zaradi spremenjenega hormonskega stanja se pogosteje zvišajo vrednosti krvnega holesterola in tlaka s pospešeno aterosklerozo, kar zvečuje nevarnost srčnožilnih bolezni. Pogostejše so tudi težave z uhajanjem seča. Zaradi pomanjkanja spolnih hormonov se znižuje gostota kosti, kar lahko privede do osteoporoze z zlomi.
Pojavljanje duševnih in telesnih težav je deloma odvisno od kulturnega okolja, obremenitev ženske in njenih pričakovanj, v veliki meri pa tudi od sposobnosti organizma, da uravnava spremenjeno hormonsko stanje. Nadledvična žleza se namreč odziva na duševne in telesne obremenitve tako, da dejavno sodeluje pri uporabi in obnavljanju življenjske energije. Ob prekomernih in dolgotrajnih obremenitvah je obnavljanje življenjske energije nezadostno.

Pri preprečevanju težav pomaga:

  • dovolj spanja: nočni počitek naj traja vsaj sedem do osem ur. Delovanje nadledvične žleze se najbolj obnavlja po polnoči, zato je priporočljivo leči k počitku do desete ure zvečer,
  • opustitev kajenja: kajenje zmanjšuje delovanje žlez, ki izločajo spolne hormone, in pospešuje razgradnjo spolnih hormonov,
  • uravnotežena prehranas polnovrednimi živili, zelenjavo in sadjem. Pomembna je rednost obrokov – zajtrk in zgodnje kosilo ter vsaj dva lahka vmesna obroka, omejitev uživanja prečiščenih ogljikovih hidratov (sladkor, bela moka …), alkohola in kofeina
  • uživanje živil, ki vsebujejo rastlinske estrogene(fitoestrogene): soja in sojini izdelki, lan, oreščki, ovseni kosmiči, pšenica, jabolka …,
  • dovolj vitaminov in mineralov: antioksidanti (selen, vitamin C, vitamin E), vitamini skupine B, vitamin A, kalcij, magnezij, cink – ženska jih dobi z ustrezno prehrano ali vitaminskimi dodatki,
  • redna telesna dejavnost: telesna dejavnost z obremenitvijo (hoja, kolesarjenje, vadba z utežmi …) naj bo prilagojena sposobnostim. Obremenitev počasi povečujemo do redne telesne dejavnosti najmanj trikrat na teden po 30 minut ali dvakrat na teden po 40 minut,
  • sončenje: izpostavljanje kože obraza in rok zmernemu soncu trikrat na teden po 15 minut zadosti potrebam po vitaminu D za ohranjanje kostne mase,
  • rastlinski pripravki: nekateri rastlinski izvlečki (Cimicifuga racemosa) lajšajo klimakterične simptome,
  • spodbudno okolje: družba naklonjenih ljudi ugodno vpliva na imunski sistem,
  • metode notranjega umirjanja: joga, meditacija, avtogeni trening, dihalne tehnike …

To obdobje je tudi priložnost, da se ženska sooči sama s seboj in premisli, kaj je v življenju že dosegla in kaj še želi doživeti. Modro je, da ženska poskrbi tudi za ohranjanje svojega zdravja, saj bo tako lahko polno izkoristila vse priložnosti, ki jih prinaša druga polovica življenja.

Hormonsko nadomestno zdravljenje ( HNZ) težav

Pri izrazitih simptomih, ki so prisotni kljub zgoraj naštetimi preventivnimi postopki , in je kvaliteta življenja okrnjena, pri prezgodnji, zgodnji in iatrogeni menopavzi, je utemeljeno zdravljenje s hormoni, ki temelji na dodajanju manjkajočih spolnih hormonov.

Pri hormonskem nadomestnem zdravljenju je treba upoštevati previdnostne ukrepe.O tveganjih, vrsti, obliki in trajanju HNZ naj se ženska posvetuje s svojim ginekologom. Zdravljenje je treba spremljati z rednimi letnimi pregledi in posveti ter ga prilagajati, če je to potrebno.

V primeru suhe nožnice in bolečin ob spolnih odnosih, obstaja lokalno hormonsko zdravljenje, o katerem naj se ženska posvetuje s svojim ginekologom.

Kontakt

Ambulanta za ginekologijo in porodništvo

Katarina Galič Jerman,dr.med.

Metelkova 15

1000 Ljubljana

T: 01 439 26 50

E: galic-jerman@siol.net